Via de Dolsberg naar Beertsenhoven

Voor een kop koffie naar Beertsenhoven, of verder ….

(klik op het vierkantje rechtsboven in de grijze balk in de kaart om de Google Maps app te openen, om de routebegeleiding te starten)

Info

Startlocatie: Willem Alexanderplein, Gulpen

Lengte route: 5 km

Tijd: Ongeveer een uur wandelen

Advies: De route loopt via onverharde en verharde paden. Stevig schoeisel is gewenst.

Beschrijving

U start vanaf het Willem-Alexanderplein en loopt van daaruit via de Markt (herkenbaar aan de vele terrassen) en de Dorpsstraat richting Wijlré.
Boven aan de Dorpsstraat passeer je het R.K. Kerkhof van Gulpen met de restanten van de daarbij behorende kerk die in 1924 afgebroken werd.
Je vervolgt je wandeling via de Kiewegracht naar Wijlré en gaat meteen na het laatste woonhuis aan de linkerkant linksaf de veldweg omhoog naar de Dolsberg. Schrik niet van de steile klim want onderweg kom je een aantal bankjes tegen om bij te komen en tegelijk te genieten van het prachtige uitzicht. Via deze veldweg geraak je in de buurtschap Beertsenhoven, een volgende rustpunt dat gemarkeerd wordt door een koffiekan met bijbehorende kopjes. Voor de inhoud van de kopjes dien je hier echter zelf te zorgen.
Ga dan in de richting van de Kwakkerpool en Kasteel Wijlré. Als u over de parkeerplaats gaat bij de Kwakkerpool kom je over een bruggetje over deze “pool” dat je midden door de natuur leidt. Aan het einde van dit pad, steek je de weg over naar het voetpad aan de overkant en gaat daar naar rechts. Dit voetpad leidt je naar de visvijvers. Hier kun je wel even genieten van een kop koffie of iets fris.
Van daaruit vervolg je de weg rondom het voetbalterrein van de VV Wijlré en je ziet aan de overkant al het dubbele waterrad van de molen. Loop via het voetpad naar de watermolen, ga daar over de brug en langs het molenhuis en je komt op de doorgaande weg uit vlakbij de Brand Bierbrouwerij. Loop vóór de brouwerij door en sla rechtsaf richting Gulpen. Via het rijwielpad komt u weer in Gulpen uit waar je vaststelt dat de terrassen nog niet verdwenen zijn en dat ze je uitnodigen voor een heerlijke versnapering.